Support
Fakturafrågor
Ifall ni får en första faktura som är dyrare än förväntat, så kan det bero på att faktureringen räknar från den dagen som ni blev kund, tills den sista dagen månaden där efter. Detta är för att ni ska komma i fas med er fakturering.
Nordfin Capital är vår faktureringspartner. Dem har hand om att skicka ut fakturorna till våra kunder. Om ni behöver information eller en kopia på en faktura, så kontaktar ni vårt kundcenter i första hand.
En faktureringsavgift på 35 kr exklusive moms läggs till på samtliga pappersfakturor. För att bli av med denna så kan man antingen välja att få fakturorna via mail, eller ifall man önskar att sköta betalningarna via autogiro.
Vill ni inte ha en faktureringsavgift så kan ni välja något av nedan leveranssätt eller betalningsalternativ:
Ni finner svar på hur ni ändrar leverans- eller betalsätt på vår Hjälp-sida eller genom att kontakta vårt kundcenter.
På vissa av våra abonnemang så ingår det en pott för samtal och uppkopplingar. Dock så kan det hända att man vissa månader ringer för mer än vad som ingår i potten och blir därför debiterad för den trafik som man har gjort av med. Betalsamtal och samtal till utlandet ingår inte i denna pott.
Om ni känner att någonting har blivit fel eller har frågor så är ni varmt välkomna att ringa in till vår kundtjänst så går vi igenom fakturan tillsammans med er.
I våra abonnemang med surf så ingår det en surfpott varje månad. I de fallen att man surfar upp hela potten och inte köper extra surf, så blir abonnemanget hastighetsbegränsat till 0,1 MB/sekund och övertrasserad trafik som är gjord efter att denna spärr har hoppat igång kommer att faktureras på kommande månadsfaktura.
Ett SMS med information om att surfen har tagit slut går ut till gällande nummer.
Absolut så kan ni få en samtalsspecifikation skickad till er. För att få detta så tar ni kontakt med vår kundtjänst, som gärna hjälper er med detta.
Vi har samlingsfaktura för samtliga abonnemang på ert företag.
Vill man så kan man även dela upp vissa abonnemangen så dem kommer på olika fakturor, men ställs ut mot samma bolag.
I dagsläget så kan ni välja att få er faktura antingen via brevvägen, eller via E-post.
För att välja att ni får er faktura via E-post så tar ni kontakt med vår kundtjänst, som fixar det direkt åt er.
Har ni inte fått er månadsfaktura eller tappat bort den så kan ni kontakta vårt kundcenter via telefon eller mail så hjälper vi till med en kopia och eventuell uppskjutet förfallodatum.
Vi kan skicka en kopia av fakturan via brev eller mail.
Ifall ni önskar att byta betalsätt, antingen genom autogiro eller E-faktura så kan ni ta kontakt med vår kundtjänst för att få ut en autogiroblankett.
I det fall som ni önskar att få E-faktura så kan vi erbjuda denna tjänst till dom som inte har en företagsbank. För att anmäla E-faktura, så anger ni det själva via er bank.
Ifall ni flyttar eller utav något annat skäl behöver byta er leveranssätt så tar ni kontakt med vår kundtjänst!
För att registrera ett autogiro så kan ni fylla i en autogiroblankett. Blanketten finns på vår hemsida alternativt så kan vi skicka ut den ifrån kundtjänsten till er. Den signerade blanketten skickas sedan in till vår kundtjänst så blir den registrerad av oss. Det går bra att maila eller posta in blanketten.
Du kan själv logga in på mypage.nordfincapital.com för att se, betala och ladda ned en faktura. Där kan man även registrera sig mot autogiro via ett formulär.
För att logga in på sidan så kan du använda dig av Bank-ID eller skapa ett konto med ditt kundnummer och en mailadress.
Betalning via autogiro sker per automatik genom att beloppet dras på förfallodatumet för fakturan. Vid misslyckad dragning från ert konto så kommer den göra ett försök per dag i tre dagar, därefter så kommer det att gå ut en pappersfaktura till er adress.
Observera att påminnelseavgift kan komma att läggas på om betalningen misslyckas. Misslyckade betalningar beror oftast på att inga pengar finns på det konto som autogirot är kopplat till.
Autogirobetalning sker vid fakturans förfallodatum. Oftast är det den 28:e varje månad.
Misslyckas betalningen så kommer det försöka dras i 3 dagar, och därefter så kommer en pappersfaktura skickas till er via post.
Du kan se att autogiro är registrerat genom att det står “Makulerad” på fakturan vid inbetalningsuppgifterna på fakturan.
Det bör gå att se om du har ett aktivt autogiro i din bank med nedan uppgifter:
Namn: +46 Sverige AB / Nordfin Capital III AB
Bankgiro: 156-4772
Du kan alltid kontakta vårt kundcenter för att få hjälp med att avsluta ett autogiro. Det går även att avsluta autogirot själv via sin internetbank.
För att ni som kund ska få fakturan efter ett avslutat autogiro kommer den automatiskt gå ut med brev istället.
Brevfaktura kostar 35 kr exklusive moms.
Ni registrerar E-faktura enkelt via er bank.
Uppgifter för att ansluta sig mot efaktura finner du nedan.
Namn: Nordfin Capital III AB
En E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din bank. Du får sedan en notis ifrån din bank skickad till dig eller synlig när du loggar in på internetbanken. Där ser du det utställda beloppet, vem som skickat fakturan samt kan se en kopia på underlaget för fakturan. Du får sedan godkänna betalningen som läggs in som en kommande betalning.
Oftast går det att administrera ett avslut av E-fakturor som skickas ut själv inne på internetbanken men i vissa fall krävs det en kontakt med banken. Ta kontakt med oss eller din bank om du är osäker på hur du skall gå tillväga.
Vid ett operatörsbyte för era nummer så kan det finnas bindningstid kvar för vissa eller alla abonnemang. Operatören fakturerar då den kvarvarande bindningstiden till er som ni blir skyldiga att betala för ett avslut i förtid enligt avtal.
Vi har verktyg för att hjälpa till med ersättning för slutkostnader hos en tidigare operatör ni haft.
Vill ni ha hjälp med en slutfaktura från er tidigare operatör? Hör av er till vårt kundcenter på 0770-25 25 25 eller via mail kundcenter@plus46.se.
Betalas inte fakturan i tid kommer ni få en påminnelse via brev om att ni missat betala.
Går det för lång tid innan betalning inkommer kommer era abonnemang att spärras.
Observera att en påminnelse alltid är avsedd med en avgift.
Är ni på semester eller av någon annan anledning inte har möjlighet att erlägga betalning i tid? Då kontaktar ni vårt kundcenter så kan vi skjuta upp förfallodatumet åt er.
Observera att detta är en temporär hantering som inte kommer upprepas för samma faktura.
Det som hänt om ni får en påminnelse kan vara att ni missat betala eller angett ett för litet belopp vid registreringen av betalningen.
Har ni autogiro som betalmetod så kan det vara så att ni inte har tillräckligt med täckning på ert betalkonto som autogirot ska dras ifrån.
En påminnelse går ut 5 dagar efter förfallodatumet om inte full betalning erlagts mot fakturan.
Har du fått ett inkassokrav har du inte betalat eller enbart betalat delar av fakturan.
Innan ni får ett inkassokrav ska ni ha fått en påminnelse via post några veckor tidigare.
Ert abonnemang blir automatiskt spärrat om ni inte betalar eran faktura. Detta sker vanligen ca 1 månad efter fakturan skulle ha blivit betald.
Betalas inte fakturan på förfallodatumet kommer en påminnelse att gå ut.
Betalas inte påminnelsen kommer ett inkassokrav att ställas ut, följt av att fakturan går till inkasso om den inte betalas.
Betalas inte fakturan till inkasso kommer fakturan att gå vidare för hantering av Kronofogdemyndigheten.
Fakturaflöde
Faktura skapas och skickas – Första veckan av varje månad.
Förfallodatum – Den 28:e varje månad.
Påminnelse 1 – 5 dagar efter förfallodatum.
Påminnelse 2 (inkassokrav) – 10 dagar efter Påminnelse 1.
Export till extern inkasso (Kronofogdemyndigheten) – 2 veckor efter Påminnelse 2
Abonnemang spärras 7 dagar efter fakturan gått till extern inkasso.