Scroll Top

Support

Växel

Vanliga länkar
Appen

När ni blir kund hos +46 Sverige AB, så kommer det att skickas ett SMS med instruktioner om hur man laddar ner appen. Ladda ner denna app ifrån antingen App Store eller Google Play butiken, och följ instruktionerna nedan:

1. Gå in på länken i SMS:et.
2. Klicka på ”1. Ladda ned” – hänvisas då till App Store / Google Play.
3. Ladda ned applikationen
4. Öppna applikationen – Nu kommer det att stå ”Välkommen. Vänta på SMS ifrån administratören. Klicka på länken i SMS-meddelandet och följ stegen för att konfigurera applikationen på din mobiltelefon”.
5. Gå tillbaka till SMS:et och klicka på länken igen
6. klicka på ”2. Konfigurera”.
7. Telefonen kommer begära att öppna applikationen. Öppna applikationen.
8. Applikationen kommer begära vissa behörigheter, bland annat kontakter, ljud, mikrofon, telefon, etc. Klicka på OK på samtliga.

Telefonen är nu synkroniserad mot växelplattformen och appen är installerad korrekt.

I appen för växeln, så gå till startsidan. Swipea sedan från höger sida till vänster får att få upp ”Samtals-ID”.
Klicka på Samtals-ID för att välja vilket nummer som ni ska visas när ni ringer ut ifrån appen.

För att koppla ett samtal behöver du först och främst ha ett pågående samtal. För att koppla samtalet internt till en person inom samma växelorganisation går du in på kontakter. När du är inne på kontakterna så dyker ett val upp om att koppla samtalet.

För att koppla samtalet till ett externt nummer slår du in numret på knappsatsen inne i applikationen. På nedre vänster sida har du då ett val om att koppla samtalet. Klicka på denna.

Vid koppling av samtal så får du frågan om du vill koppla direkt eller bevakat. Direktkoppling innebär att mottagaren får samtalet direkt och ditt samtal avslutas. Vid bevakad koppling får du först prata med mottagaren, och får klicka ytterligare en gång för att koppla samtalet. Bevakad koppling rekommenderas när du är osäker på om mottagaren kommer ta emot samtalet.

Från startsidan, så swipear man från vänster sida till höger för att få upp navigeringsmenyn.
I den menyn så finns det ett alternativ som heter: ”ACD-grupper”.
På ACD-Grupper så kan du där välja ifall du önskar att logga in på någon utav grupperna, eller logga ut dig från dom.

Som standard så har vi per automatik lagt in samtliga användare på samtliga användargrupper som finns.

I appen för växeln, så gå till startsidan. Swipea sedan från höger sida till vänster får att få upp ”Aktivitet”. På aktivitet så kan man ställa in eventuella Aktivitets- eller frånvaro status.

I den högra menyn i applikationen finns möjligheten att vidarekoppla samtal. Du kan välja att vidarekoppla samtal helt och hållet eller vid vissa närvarostatusar, som t.ex “Möte” eller “Upptagen”.

Samtalsinspelning kan göras i applikationen. När du har ett pågående samtal går du in på den vänstra menyn och sedan “Samtal”. Väl inne där kommer du se det aktiva samtalet och en inspelningsknapp. Tryck på knappen för att påbörja inspelning. Inspelningen kommer att avslutas när du klickar på att avsluta inspelningen, alternativt när samtalet avslutas.

För att logga in och ut användare från en svarsgrupp krävs det att du är så kallad supervisor. Det är en tilläggstjänst som kostar 49 kr/mån och användare. När du är supervisor kan du i vänstra navigeringsmenyn gå in på “ACD-grupper”. Där kommer du se företagets aktuella köer/svarsgrupper. När du klickar in på dessa kan du välja vilka användare som skall vara inloggade respektive utloggade.

Röstbrevlåda

För att komma till ens röstbrevlåda när man har en växel, så ringer man till nummer 555.
Följ sedan instruktionerna där.

Ni kan även gå till till den visuella röstbrevlådan genom att på startsidan, så swipear ni från vänster till höger för att få upp navigeringsmenyn.
Välj där ”Röstbrevlådan” och lyssna igenom era samtal där.

För att ändra inställningar för röstbrevlådan så ringer du 555 och lyssnar på instruktionerna. Inställningarna görs genom knappval.

Schema & öppettider

I de fall där ni önskar att ändra era öppettider till växeln, så ta gärna kontakt med vår kundtjänst. Vi fixar detta åt er och behöver enbart veta vilka nya tider som ni önskar!

För att lägga till/byter en ljudfil så tar ni kontakt med våran kundtjänst, så fixar vi detta. Vi stämmer överens med ett manus tillsammans med er, alternativt ifall ni har gjort någon egen ljudfil som ni önskar att använda er utav.

Gruppbrevlåda

Från startsidan i appen, så drar ni från vänster till höger för att komma in på navigeringsmenyn.
Gå därifrån sedan till ”Röstbrevlåda” för att få en visuell presentation för att lyssna av era meddelanden.

Era samtal som ni har missat sparas i en gruppbrevlåda, så länge att den kund som har ringt in har lämnat ett meddelande åt er att lyssna av.

För att gå in på röstbrevlådan, så gå till startsidan utav appen. Swipea sedan från vänster till höger så ni får upp navigeringsmenyn. Där ifrån så väljer ni röstbrevlåda.

Softphone

En Softphone är en mjukvara som man installerar på en PC / Mac för att ringa ut eller ta emot samtal.
I dagsläget så använder vi oss av ett program Mitel (Kan även heta Telepo på er telefon).

För att logga in på softphonen så använder ni er utav inloggningsuppgifterna som ni har fått ifrån +46 Sverige AB.

I det fall som ni har tappat bort eller glömt bort ert lösenord, så är ni varmt välkomna att ringa in till vår kundtjänst så hjälper vi er med det!

För att logga in på en svarsgrupp så behöver ni enbart klicka på dom.
Ifall gruppen är vit, så är man utloggad ifrån gruppen.
Ifall gruppen är grå, så är man inloggad på gruppen.

Klicka på den svängda pilen under samtalet. Det kommer att stå ”Genomför Koppling” om man håller pilen över alternativet.
Dra sedan samtalet till den kontakt i er kontaktlista som ni önskar koppla samtalet till.

För att spela in ett samtal så klickar ni på den Röda pricken längst till vänster under samtalet.
Samtalet kommer att spelas in och skickas till er mail. Det hamnar även i er röstbrevlåda!

Detta kan endast göras utav en administratör på er växel.
Börja med att gå in på Köstatistik i menyn till vänster. Öppna sedan den svarsgrupp som det gäller.
Där för ni upp samtliga som är inloggade på svarsgruppen.

För att logga ut någon ur svarsgruppen så väljer ni fyrkanten med den röda pilen till höger om namnet på den person som ni önskar att logga ut.

Ifall ni önskar att logga in någon, så klickar ni på den fyrkanten med den gröna pilen!

Växelinställningar

För att ändra samtalsfördelningen behöver du ta kontakt med kundcenter. Det finns en mängd funktioner att justera så att just er fördelning blir som ni önskar.

Menyval administreras av kundcenter. Du eller den växel-ansvarige behöver därför ta kontakt med oss.

Användare administreras av kundcenter. Du eller den växel-ansvarige behöver därför ta kontakt med oss.